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논어집주

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20. 子張 問 士 何如ㅣ라(ㅣ라아) 斯可謂之達矣니잇고(리잇고)

20. 자장(子張)이 물었다. “선비가 어떠하여야 달(達)이라고 할 수 있습니까?”
[James Legge] Tsze-chang asked, “What must the officer be, who may be said to be distinguished?”
達者 德孚於人而行無不得之謂
[ㅣ] 曰 何哉 爾所謂達者ㅣ여(오)

공자(孔子)께서 말씀하셨다. “네가 말하는 달(達)이란 무엇인가?”
[James Legge] The Master said, “What is it you call being distinguished?”
子張務外하니 夫子蓋已知其發問之意 反詰之하여 將以發其病而藥之也시니라
子張 對曰 在邦必聞며 在家必聞이니이다

자장(子張)이 대답하였다. “나라에 있어도 반드시 소문이 나며 집안에 있어도 반드시 소문이 나는 것입니다.”
[James Legge] Tsze-chang replied, “It is to be heard of through the state, to be heard of throughout his clan.”
言名譽著聞也
[ㅣ] 曰 是 聞也ㅣ라 非達也ㅣ니라(ㅣ로다)

공자께서 말씀하셨다. “이는 문(聞)이지 달(達)이 아니다.
[James Legge] The Master said, “That is notoriety, not distinction.
聞與達 相似而不同하니 乃誠僞之所以分이니 學者不可不審也 夫子旣明辨之하시고 下文 又詳言之하시니라
夫達也者 質直而好義며 察言而觀色야(며) 慮以下人니 在邦必達며 在家必達이니라

달(達)이란 정직함을 바탕으로 삼고 의(義)를 좋아하며, 남의 말을 살피고 얼굴빛을 관찰하며, 잘 헤아려 몸을 낮추는 것이니, 이렇게 하면 나라에 있어도 반드시 달(達)하며 집안에 있어도 반드시 달(達)한다.
[James Legge] Now the man of distinction is solid and straightforward, and loves righteousness. He examines people's words, and looks at their countenances. He is anxious to humble himself to others. Such a man will be distinguished in the country; he will be distinguished in his clan.
內主忠信而所行合宜하고 審於接物而卑以自牧하니 皆自修於內 不求人知之事이나 德修於己而人信之 則所行 自無窒礙矣리라
夫聞也者 色取仁而行違오(고) 居之不疑니 在邦必聞며 在家必聞이니라

문(聞)이란 얼굴빛은 인(仁)을 취하나 행실은 위배되며, 그대로 머물면서 의심하지 않는 것이니, 이렇게 하면 나라에 있어도 반드시 소문이 나며 집안에 있어도 반드시 소문이 난다.”
[James Legge] As to the man of notoriety, he assumes the appearance of virtue, but his actions are opposed to it, and he rests in this character without any doubts about himself. Such a man will be heard of in the country; he will be heard of in the clan.”
善其顔色以取於仁이나 而行實背之하고 又自以爲是而無所忌憚하니 不務實而專務求名者 虛譽雖隆이나 而實德則病矣니라 ○ 程子曰 學者 須是務實이요 不要近名이니 有意近名이면 大本已失이니 更學何事리오 爲名而學이면 則是僞也 今之學者 大抵爲名하니 爲名與爲利 雖淸濁不同이나이나 其利心則一也니라 尹氏曰 子張之學 病在乎不務實이라 孔子告之 皆篤實之事 充乎內而發乎外者也 當時門人 親受聖人之敎로되 而差失 有如此者하니 況後世乎

논어집주 책은 2019.04.26에 최종 수정되었습니다.
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