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孟子集註

맹자집주

범례 |
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原注
凡十六章이라
1. 莊暴 見孟子曰 暴 見於王호니(니) 語暴以好樂이어시 未有以對也호니 曰 好樂 何如니잇고 孟子 曰 王之好樂(이면) 則齊國(이) 其庶幾乎뎌

1. 제(齊)나라 선왕(宣王)의 신하 장포(莊暴)가 맹자를 뵙고 말하였다. “제가 왕을 뵈니, 왕께서 제게 음악(音樂)을 좋아한다고 말씀하셨는데, 저는 대답하지 못했습니다. 음악을 좋아하는 것이 어떻습니까?” 맹자께서 말씀하셨다. “왕께서 음악을 아주 좋아하시면 제나라는 아마도 잘 다스려질 것입니다.”
[James Legge] Chwang Pâ'o, seeing Mencius, said to him, 'I had an interview with the king. His Majesty told me that he loved music, and I was not prepared with anything to reply to him. What do you pronounce about that love of music?' Mencius replied, 'If the king's love of music were very great, the kingdom of Ch'î would be near to a state of good government!'
集註
莊暴 齊臣也 庶幾 近辭也 言近於治
他日 見於王曰 王 嘗語莊子以好樂샤소니(이라니) 有諸잇가 變乎色曰 寡人 非能好先王之樂也ㅣ라 直好世俗之樂耳로소이다

후일에 맹자께서 왕을 뵙고 말씀하셨다. “왕께서 일찍이 장포에게 음악을 좋아한다고 말씀하셨다 하는데, 그러한 일이 있습니까?” 왕이 얼굴빛을 바꾸고 말하였다.
[James Legge] Another day, Mencius, having an interview with the king, said, 'Your Majesty, I have heard, told the officer Chwang, that you love music;-- was it so?' The king changed colour, and said, 'I am unable to love the music of the ancient sovereigns; I only love the music that suits the manners of the present age.'
集註
變色者 慚其好之不正也
曰 王之好樂(이면) 則齊其庶幾乎뎌 今之樂 由古之樂也ㅣ니이다

“과인은 요순(堯舜)과 같은 선왕(先王)의 음악을 좋아하는 것이 아니라 세속(世俗)의 음악을 좋아할 뿐입니다.” “왕께서 음악을 아주 좋아하시면 제나라는 아마도 잘 다스려질 것입니다. 지금의 속악(俗樂)이 옛 선왕의 음악과 같습니다.”
[James Legge] Mencius said, 'If your Majesty's love of music were very great, Ch'î would be near to a state of good government! The music of the present day is just like the music of antiquity, as regards effecting that.'
集註
今樂 世俗之樂이요 古樂 先王之樂이라
曰 可得聞與잇가 曰 獨樂樂 與人樂樂 孰樂이니잇고(이리잇고) 曰 不若與人이니이다 曰 與少樂樂 與衆樂樂 孰樂이니잇고(이리잇고) 曰 不若與衆이니이다

“그 이유를 들을 수 있겠습니까?” “혼자서 음악을 즐기는 것과 다른 사람과 함께 음악을 즐기는 것 중에 어느 것이 더 즐겁습니까?” “혼자서 음악을 즐기는 것이 다른 사람과 함께 즐기는 것만 못합니다.” “적은 사람과 음악을 즐기는 것과 많은 사람과 음악을 즐기는 것 중에 어느 것이 더 즐겁습니까?” “적은 사람과 음악을 즐기는 것이 많은 사람과 함께 즐기는 것만 못합니다.”
[James Legge] The king said, 'May I hear from you the proof of that?' Mencius asked, 'Which is the more pleasant,-- to enjoy music by yourself alone, or to enjoy it with others?' 'To enjoy it with others,' was the reply. 'And which is the more pleasant,-- to enjoy music with a few, or to enjoy it with many?' 'To enjoy it with many.'
集註
獨樂 不若與人이요 與少樂 不若與衆 亦人之常情也
[이] 請爲王言樂호리이다

“제가 왕을 위하여 음악에 대해 말씀드리겠습니다.
[James Legge] Mencius proceeded, 'Your servant begs to explain what I have said about music to your Majesty.
集註
此以下 皆孟子之言也
今王 鼓樂於此ㅣ어시든 百姓 聞王[의] 鍾鼓之聲 管籥之音고 擧疾首蹙頞而相告曰 吾王之好鼓樂이여 夫何使我[로] 至於此極也오야 父子[ㅣ] 不相見며 兄弟妻子[ㅣ] 離散며 今王 田獵於此ㅣ어시든 百姓 聞王[의] 車馬之音며 見羽旄之美고 擧疾首蹙頞而相告曰 吾王之好田獵이여 夫何使我[로] 至於此極也오야 父子不相見며 兄弟妻子[ㅣ] 離散면 無他ㅣ라 不與民同樂也ㅣ니이다(니이다)

지금 왕께서 이곳에서 음악을 연주하시면 백성들이 왕의 종소리와 북소리, 생황소리와 피리소리 등을 듣고는 모두 골치 아파하고 이마를 찌푸리며 서로 말합니다. ‘우리 임금께서 음악을 좋아하시는구나! 그런데 어찌 우리들로 하여금 이처럼 곤궁한 지경에 이르게 해서 부자간(父子間)이 서로 만나보지 못하고 형제와 처자식이 흩어지게 한단 말인가?’ 지금 왕께서 이곳에서 사냥을 하시면 백성들이 왕의 수레소리와 말소리를 듣고 아름다운 깃발을 보고는 모두 골치 아파하고 이마를 찌푸리며 서로 말합니다. ‘우리 임금께서 사냥을 좋아하시는구나! 그런데 어찌 우리들로 하여금 이처럼 곤궁한 지경에 이르게 해서 부자간이 서로 만나보지 못하고 형제와 처자식이 서로 흩어지게 한단 말인가?’ 그렇다면 이는 다름이 아니라 임금께서 백성들과 즐거움을 함께하지[與民同樂] 않기 때문입니다.
[James Legge] Now, your Majesty is having music here.-- The people hear the noise of your bells and drums, and the notes of your fifes and pipes, and they all, with aching heads, knit their brows, and say to one another, "That's how our king likes his music! But why does he reduce us to this extremity of distress?-- Fathers and sons cannot see one another. Elder brothers and younger brothers, wives and children, are separated and scattered abroad." Now, your Majesty is hunting here.-- The people hear the noise of your carriages and horses, and see the beauty of your plumes and streamers, and they all, with aching heads, knit their brows, and say to one another, "That's how our king likes his hunting! But why does he reduce us to this extremity of distress?-- Fathers and sons cannot see one another. Elder brothers and younger brothers, wives and children, are separated and scattered abroad." Their feeling thus is from no other reason but that you do not allow the people to have pleasure as well as yourself.
集註
鍾鼓管籥 皆樂器也 皆也 疾首 頭痛也 聚也 額也 人憂戚則蹙其額이라 窮也 羽旄 旌屬이라 不與民同樂 謂獨樂其身고 而不恤其民여 使之窮困也
今王 鼓樂於此ㅣ어시든 百姓 聞王[의] 鍾鼓之聲 管籥之音고 擧欣欣然有喜色而相告曰 吾王 庶幾無疾病與 何以能鼓樂也오며 今王 田獵於此ㅣ어시든 百姓 聞王[의] 車馬之音며 見羽旄之美고 擧欣欣然有喜色而相告曰 吾王 庶幾無疾病與 何以能田獵也오면 無他ㅣ라 與民同樂也ㅣ니이다(니이다)

지금 왕께서 이곳에서 음악을 연주하시면 백성들이 왕의 종소리와 북소리, 생황소리와 피리소리 등을 듣고는 모두 기뻐하는 기색을 띠면서 서로 말합니다. ‘우리 왕께서 아마도 질병(疾病)이 없으신가 보다. 그렇지 않으면 어떻게 저렇게 음악을 잘 연주하실 수 있겠는가?’ 지금 왕께서 이곳에서 사냥을 하시면 백성들이 왕의 수레소리와 말소리를 듣고 아름다운 깃발을 보고는 모두 기뻐하는 기색을 띠면서 서로 말합니다. ‘우리 왕께서 아마도 질병이 없으신가 보다. 그렇지 않다면 어떻게 저렇게 사냥을 잘하실 수 있겠는가?’ 그렇다면 이는 다름이 아니라 백성들과 즐거움을 함께하기 때문입니다.
[James Legge] Now, your Majesty is having music here. The people hear the noise of your bells and drums, and the notes of your fifes and pipes, and they all, delighted, and with joyful looks, say to one another, "That sounds as if our king were free from all sickness! If he were not, how could he enjoy this music?" Now, your Majesty is hunting here.-- The people hear the noise of your carriages and horses, and see the beauty of your plumes and streamers, and they all, delighted, and with joyful looks, say to one another, "That looks as if our king were free from all sickness! If he were not, how could he enjoy this hunting?" Their feeling thus is from no other reason but that you cause them to have their pleasure as you have yours.
集註
與民同樂者 推好樂之心여 以行仁政여 使民各得其所也
今王 與百姓同樂(시면) 則王矣시리이다(리이다)

지금 왕께서 백성들과 즐거움을 함께하신다면 왕도정치를 행하실 수 있을 것입니다.”
[James Legge] If your Majesty now will make pleasure a thing common to the people and yourself, the royal sway awaits you.'
集註
好樂而能與百姓同之 則天下之民 歸之矣리니 所謂齊其庶幾者如此니라 ○ 范氏曰 戰國之時 民窮財盡 人君 獨以南面之樂으로 自奉其身이니 孟子切於救民이라 因齊王之好樂여 開導其善心여 深勸其與民同樂여 而謂今樂猶古樂이라하시니 其實 今樂, 古樂 何可同也리오 但與民同樂之意 則無古今之異耳 若必欲以禮樂治天下인댄 當如孔子之言여 必用韶舞고 必放鄭聲이니 蓋孔子之言 爲邦之正道 孟子之言 救時之急務 所以不同이니라 ○ 楊氏曰 樂 以和爲主니 使人聞鍾鼓管絃之音고 而疾首蹙頞이면 則雖奏以咸英韶濩라도 無補於治也 孟子告齊王以此사 姑正其本而已시니라

맹자집주 책은 2019.04.26에 최종 수정되었습니다.
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